Alla inlägg under januari 2011

Av Mikaela - 31 januari 2011 22:17

Det blev en lat-lunch idag efter att jag hade kommit hem från skolan.



Jag tog en helt vanlig köpe-potatisgratäng och gjorde som jag alltid gör och lade till en massa extra grädde, hackade lite vanlig gul lök och kryddade med enbart salt,svart-&vitpeppar och timjan.


Hyvlade även på god ost över,

har i vanliga fall utsökt god getost nedsmulat i mina potatisgratänger men inte idag.


  

Till detta åt jag och Isa rökt kalkonkött med tomat,morötter och ärtor,

som Isadora är tokig i.


Det roligaste med ärtorna är när dom enligt Isa "Bada i fatten" (Badar i vattnet,i kastrullen)^^


Skäms nästan över att lägga det här inlägget i Recept-kategorin här på bloggen men det är ju smidigt när man verkligen inte orkar stå och laga mat i flera timmar.

Av Mikaela - 31 januari 2011 21:29


Kladdkaka!  

       Ingredienser (6 portioner/st.)

50 gramsmör (eller margarin)
2 stägg
3 dlsocker
1,5 dlvetemjöl
3 mskkakao
1 tskvaniljsocker
1 krmsalt 
 (florsocker)

För formen

 smör (eller margarin)
 (ströbröd)

                                                                                 

  

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175°, medelvärme.
  2. Smörj och ev. bröa en rund form med löstagbara kanter (1,5 l) eller två mindre, runda formar.
  3. Smält matfettet. Knäck äggen i en bytta bredvid och häll i socker. Blanda lätt. Häll över matfettet.
  4. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke bredvid. Vänd ner det i smeten och rör om noggrant.
  5. Häll smeten i den smorda formen och platta gärna till smeten jämn.
  6. Stoppa in den i mitten av ugnen i ca 28 min eller drygt 20 min, om man väljer att göra två kladdkakor.
  7. Pudra ev. över lite florsocker när kakan/kakorna har svalnat och servera med grädde.

Serveringsförslag

Grädde bär exotiska frukter glass marshmallows m.m


Av Mikaela - 31 januari 2011 21:15

  


Kladdkakan som jag fick från min Syster alldeles nyss,

fy satan vad god den var!

& ja,jag har ätit upp båda bitarna för det var så himmelskt gott!!^^



Får slänga ihop en kladdis själv snart så att Thomas inte blir arg på mig för att jag tog hans bit med,

men är man inte hemma och det vankas sött så får man vara snabb så att inte jag tar allt^^

Av Mikaela - 31 januari 2011 20:41

Hahaha jag skrattade högt när jag såg den här lappen någonstans i hålan där jag bor.


Den är alltså inte hämtade från någon humorsida på nätet utan detta är en helt seriös lapp....eller om någon vill driva med sig själv^^^



  



Haha,

 det här är de roligaste jag har sett på länge i den tragiska hålan jag bor i som sagt :P

Av Mikaela - 30 januari 2011 10:53

Dagens planering är följande:


*Städa


*Vika in tvätt


*Tvätta


*Vika in den rena tvätten


*PLUGGA-Hur f*n gör andra småbarnsfamiljer?????


*Gå till Mormor & Morfar och hälsa på,

får fan ångest över hur länge sen det var dom fick träffa Isadora....  


*Laga mat.....Inspiration minus noll


*Få nån jävla ro i det här dårhuset!!!!


*Plugga ännu mer,

hur nu det ska gå till.....  





Av Mikaela - 29 januari 2011 11:21

   Lagom till att jag fick utbetalningen från Csn i Onsdags så köpte jag ett par skor till Isadora och,

även jag unnade mig ett par nya skor,

utan dåligt samvete^^




I låda Nr 1 fanns


   PIPPI LÅNGSTRUMP-Skor till lill-Hjärtat,

hon är helt tokig i Pippi och det blev ju inte mindre roligt för att det var skor som blinkar när man går^^


   Syns inte på bilden dock,

men hjärtana blinkar i fin mörkrosa!


Jag hade också skor som blinkade när jag var liten,

fast det var blommor istället för hjärtan och jag älskade dom skorna!!!^^



   I låda Nr 2 fanns


   Ett par snygga ankelboots !


Tyckte att dom var lite fräcka och fram för allt dom var inte svarta som mina skor jag köper nästan alltid är i vanliga fall^^




I Love shoes!^^

Av Mikaela - 27 januari 2011 23:44

.....Jaha nu skriver jag här igen,

jag som skulle sova men,

vid närmare eftertanke är jag inte trött än.^^   

Plus att jag inte har någonting att passa till i morgon,

jag är helt ledig,

och har inte ett nånting inplanerat eller något annat som måste hinnas med.

-Bravo,

framåtanda Mikaela,

det är ju helt otroligt för att vara en generellt sönderstressad småbarnsmamma som både jobbar och pluggar samtidigt,

och givetvis har ett hem att sköta med allt vad det innebär.^^


Tänk om fler hade lika mycket energi lite oftare, 

....syftar på...hmm ehh ja,

nej,

det är fult att skriva ut namn, 

men det är väl inte så svårt att räkna ut vem jag menar hihi^^





Nu är frågan  bara vad man ska sysselsätta sig med?

Det blir nog något så stillsamt som att lägga sig i sängläge igen titta på världens bästa Tre Kronor, käka lite godis som min kära sambo överraskade mig med.


-Nej,

man ska inte äta godis innan man ska sova men tydligen är det bra för mig och min viktuppgång så jag får väl offra mig för den sakens skull^^


Har ändå trappat ner otroligt mycket med mitt godisätande,

det går inte och jämföra med hur mycket godis jag brukade äta. (ängel igen)^^


Haha,

det måste vara svårt för Stefans Foto,

(en stor godis &-Dvd-uthyringsbutik i den här hålan)

att gå runt när jag inte kommer dit speciellt ofta längre....^^



-Men det är allt en bortglömd spökstad man bor i överhuvudtaget egentligen,

jag vill verkligen bort ifrån Vara,

det har jag velat sen jag var 16 år eller nått liknande

men det blir väl inte aktuellt än på ett tag,

ett tag = något år) *Små suckar.... *



Av Mikaela - 27 januari 2011 22:37

God afton kära läsare!



Nu har jag inte haft så mycket att skriva om på ett tag eftersom det inte har hänt så mycket som är intressant för andra att veta eller läsa om kanske.


Idag hade jag en bra,

helt vanlig dag i skolan och än så länge har det bara vart kul.



Pluggade lite mer intensivt igår på grund av att jag faktiskt inte har haft nån stor entusiasm till att just råplugga under den här veckan som mest har vart fylld av konstant 'sveda & värk' och knaprande av smärtstillande till höger & vänster.


Men,

-alla uppgifter blev klara i tid och allt föll naturligt när jag bara fick tid i lugn och ro,

hemma hos mamma som var snäll & passade Isadora mesta delen av tiden vi var där!^^



*Så idag har det alltså inte hänt mycket som sagt,

jag var faktiskt tvungen att vila nån timme efter skolan för man får inte direkt någon utvilad och skön sömn när man har ont så jag tog igen det lite vid 15.30 tiden när Isa ändå låg och vilade,

*Skönt*^^




Dagens absoluta höjdpunkt var att Lovely hade gjort super-duper-god Lasagne som stod serverad på bordet lagom till att jag vaknade   

Helt underbart gott och romantiskt mitt i veckan!!^^


Resten av tiden idag har jag mest bara pluggat,

och gosat med min lilla familj i vanlig ordning.


Nu tycker jag att jag har gjort tillräckligt den här dagen så nu är det dags att krypa ner i sängen och titta på 'Bibloteks Tjuven' eller vad serien nu heter,

som går i repris på Svt 24!



Mamma sa att det var en jättebra serie så då ska jag se hela andra avsnittet eftersom jag bara såg från mitten av det första och den är uppdelad i 3 delar så det händer nog ganska viktiga saker nu i mitten som gör det lätt att hänga med ändå^^




Puss och god natt på er!


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards