Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

Svenska Maffian-Dokumentär på TV4!! Måste ses!!!

Av Mikaela - 15 januari 2011 14:32


Den svenska maffian granskas i TV4

I dokumentärserien Svensk maffia ges en unik inblick i de kriminella nätverk som styr den undre världen i Sverige.

   

Det råder krig i Sverige. Dels mellan kriminella gäng, dels mellan gängen och samhället. I sex avsnitt går man på djupet och dissekerar den undre världen för att svara på frågan, vad är det som driver den och dess ledare?


Kampen mot gängkriminaliteten skildras genom de män och kvinnor, poliser och åklagare, som vägrar ge upp trots ständiga dödshot, sprängdåd och vetskapen om att vittnen helt plötsligt har försvunnit spårlöst. Det blir gripande människoöden, exklusiva bilder och fascinerande fakta. Bland annat följer man Freydon som kämpar för att hans son ska hålla sig borta från kriminalitet och gängvärlden.


Bakom dokumentärserien står journalisten Lasse Wierup, en av författarna till den mycket uppmärksammade boken Svensk maffia som kom ut 2007, i vilken han började sin kartläggning av de kriminella nätverken i Sverige. 

------------------------------------------------------------------

Den här dokumentärserien kommer jag att följa slaviskt kan jag bara säga.

Otroligt intressant,lärorikt och framför allt givande i den bemärkelsen att de övriga i Samhället får en mycket bra och kanske mer förstående bild av hur det verkligen är.Givetvis är det väl INGEN som rekommenderar folk till att bli tungt kriminella m.m MEN samtidigt tror jag som sagt att man BORDE följa serien,så att man kanske på sätt förstår att alla inte har samma förutsättningar i livet,ALLA är Inte 'födda med silversked i mun'!!!!

Jag skulle önska Att alla gav människor en ny chans,en extra gång.Men då behövs det KUNSKAP,och  MEDKÄNSLA ifrån varje enskild individ,något jag tyvärr vet är omöjligt!!

Människan förstår nog Inte VAD brottslingar eller folk som bara har hamnat snett här i livet går igenom!!!


 Jag hoppas att serien kommer att skildra Helheten av hur det ALLT går till.

Allt från en mycket tuff vardag med ständiga gängbråk,hot,brott,utpressningar,dödsfall,mord m.m & människors sätt att agera i en grupp m.m

Jag tycker det är otroligt givande att få en stor inblick i olika människors vardag! Speciellt om man inte anses som "En vanlig Svensson"!!!



Serien sänds i sex delar med start torsdag 27 januari klockan 21:00 i TV4.


 
 
man

man

17 januari 2011 00:19

finns det någon möjlighet o kunna se den innan 27 jan

http://j

Mikaela

17 januari 2011 03:58

Hej! Ingen aning faktiskt,tror tyvärr inte det Finns nog bara den här direktlänken inför programstarten http://www.tv4.se/1.1966038

Hoppas att du kan se den på Tv4play efteråt,det lär vara en mycket spännande & omtumlande serie dom har lyckats göra irl

 
Ingen bild

Mig

24 januari 2011 22:58

bara för att man inte är född med silversked i munnen behöver man väl inte gå med i någon organiserad brottslighet. det finns inga gäng i sverige, det är bara massa färger och logor på västar och tröjor. inga har något att komma med, man garvar ju rätt ut, svenskar ha ha. rakar skallarna, drar på sig några tattos, helst i ansiktet eller runt händerna för att visa att man inte har några gränser, springer runt på stan med armarna i kors, pratar genom sidan på munnen och spänner ögona i folk sprängda på tjack och bola, alla har lika taskigt självförtroende och är lika rädda, de är ju därför dom går ihop i grupp. titta på den riktiga "maffian" , italienska, ryska, colombianska osv, det är ju för fan militärer, presidenter, affärsmän, revisorer, advokater, poliser. det kan man kalla maffia, att kalla dem här gorillorna för maffia är fan olaligt! luffare kallas det.

Mikaela

24 januari 2011 23:25

Du verkar ju väldigt insatt,hur vet du allt detta då? Att alla är rädda och vad det nu är allt du har skrivit.Du måste ha väldiga erfarenheter låter det som...Om det inte finns några 'gäng' som du kallar det hur har dom då kunnat göra en reality-dokumentär om det? & var nånstans i texten ser du nån som har skrivit att det är 'bra' att vara kriminell?
Man måste väl ändå försöka ha förstående för andra människor,eller?
Du får ju tydligen säga vad som helst om alla andra,anonymt dessutom....

 
Ingen bild

mig

26 januari 2011 12:14

givetvis har man koll på stackarna, åker runt i någon gammal bmw som ser ut att kosta trippelt så mycket som den gör och snortar tjack och ladd över cd fodral var 10e minut. jo har en hel del erfarenheter och det är just därför jag tycker att det är så roligt att tv4 valt att göra en dokumentär om det. det kommer ju förmodligen vara en viss typ av klientel som kommer att se dokumentären också. yngre grabbar som också vill få den typen av respekt och uppmärksamhet och små white trash brudar som söker trygghet hos dessa grabbar. det finns ingen maffia i dessa kretsar, maffia är herrarna som sitter högt upp i bolag och företag osv. som sitter och trycker ut miljoner efter miljoner i flera år sen tar dem ett gäng år när det är dags. sätter sig på kolmården och styr sina företag där innefrån. då är det värt att sitta. men inte som dem här dårarna, dem gör ett gäng tusenlappar i veckan på enbart saker som ger huvudvärk. sen får dem nån 5a nånstans, sen kommer dem ut igen nollställda. hoppar från gäng till gäng, byter tröja/väst lika ofta som du och jag byter våra strumpor. det är ingen jävla maffia i mina ögon. sen finns det ju självklart en del gubbar som gjort och gör det bra i organisationerna men det är långt ifrån majoriteten. jag är ledsen men jag har verkligen inte förståelse för dem eller rättare sagt känner någon form av sympati. men du verkar ju gå igång lite på det är med gäng

Mikaela

26 januari 2011 16:42

Ja du har säkert rätt i en hel del du säger,
och Maffia innebär ju såklart en mer grov kriminalitet än så som du har uttryckt dig givetvis.Men just Därför vill jag se & följa serien,och så Hur dom som har gjort dokumentären skildrar den så kallade Svenska Maffian.Det handlar absolut inte om att jag eller någon i min omgivning skulle 'gå i gång' som du uttrycker det.Det är mer så att Jag är intresserad av Hur, Vad & Varför man mer eller mindre Väljer att leva ett sånt liv.Även om det bara är en Maffia på hur ska jag uttrycka mig....på dagisnivå eller vad man ska kalla det.Jag ser det inte som något positivt överhuvudtaget att kanske bli inspirerad eller att unga killar tycker/tror att det skulle vara något 'häftigt' att vara med i ett gäng,
stora som små. Jag är inte för någon typ av våld misshandel eller kriminalitet,det är snarare en Stark Kontrast till vad jag tycker är 'bra'.Men jag gillar att försöka förstå andra människor & försöka sätta mig in i andra människors val i livet.Man måste ta allt med en stor nypa salt,speciellt nått sånt här.Men som sagt det är nyttigt för en själv att ha förståelse för hur andra människor lever.Om inte annat för att jag i framtiden vill arbeta med att Hjälpa människor som har hamnat snett och vill rätta till sitt liv.Jag älskar att lyssna & hjälpa andra människor generellt.Mycket intressant och ännu mer givande när man ser att en person faktiskt utvecklas & växer i sig själv.


Så jag är ledsen om jag var luddig i det jag skrivit i min blogg,
men här har du iaf en mer djupgående förklaring till varför Jag vill se & följa denna dokumentärserie.
:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 8 januari 2014 17:59

God afton på er alla! Här var det ett tag sedan man kladdade ner något..det har väl helt enkelt inte funnits nån tid över att kunna sätta sig ner & reflektera, kunna skriva av sig, det är svårt när allting i ens liv har gått i 320 km i timmen den sen...

Av Mikaela - 27 november 2013 17:51

God kväll på er!   Här var det ett bra tag sedan man kladdade ned nått inlägg, kanske för att jag helt enkelt inte har haft nån tid över, det i kombination med noll energi för jag är konstant trött & lite smådeppig men det får väl gå!   Jag t...

Av Mikaela - 28 oktober 2013 20:07

Åhhh, vet inte ens var jag ska börja nånstans? Allt agg, allt jävla hat som bubblar inom mig måste få ventileras!!!     Känner mig stressad och pressad att alltid prestera på topp, minsta snedsteg skulle innebära...ja, vem vet? Det bestäms...

Av Mikaela - 7 oktober 2013 23:46


Ett par kloka ord, en tankeställare för andra så här strax innan midnatt ska nu ta form!   Ibland måste man stanna upp och våga känna efter även om man vet att man inte "borde" göra det! Varför inte det undrar ni säkert, för mig handlar allting o...

Av Mikaela - 18 september 2013 10:48

Hur ska man börja, vad ska man skriva, orden i detta inlägg kommer att vara tomma ord, som ändå tar emot att skriva...   Så svårt, så obegripligt för de allra flesta att ens försöka förstå varför orden skrivs. För mig handlar det om att skriva av...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards