Alla inlägg den 22 januari 2011

Av Mikaela - 22 januari 2011 23:48

Nu ska jag och min älskade sambo mysa ner oss i soffan & se en skräckfilm,jag älskar verkligen Psykologiska Thrillers där det gäller att ha huvudet på skaft och jag kan mer eller mindre alltid förutse vad som ska hända,om det är något positivt eller om jag ska betrakta mig som en sjuk galning låter jag vara osagt.




Men att rota i folks hjärnor & försöka förstå sättet andra människor tänker tycker jag är Mycket intressant och lärorikt.Även om det bara är en Film^^



För säkerhetsskull kommer jag att ha en filt i knäet så jag kan 'blunda' dubbelt så mycket när/om det blir läskigt,

informationen som fanns om filmen 'Die' som vi ska se var knapphändig,

minst sagt men det gör det ju bara Mer spännande att se filmen när man inte vet nått om den förutom att är karaktärerna extremt självdestruktiva !



Puss & kram till alla läsare hoppas att ni också får en mysig med någon ni tycker om! 

Av Mikaela - 22 januari 2011 21:15

  





Fick en tid hos en mycket rar och förstående läkare igår som gjorde en undersökning på mig.

Eftersom jag mer eller mindre hade befarat att det var så kallad 'Falsk Ischias' och hade läst mycket om det innan så blev det lätt att ställa en diagnos,

det ÄR Lumbago-Ischias,en kombination av rygg-och bensmärta som behandlas med hjälp av smärtstillande tabletter,

i mitt och Många andras fall Diclofenac.

  



Jag ska även ta kontakt med en sjukgymnast och i värsta fall en Kiropraktor,jag kommer att bokstavligt talat DÖ om jag måste låta en kiropraktor 'fixa till' min rygg,milt uttryckt.



Men det var inte så svårt att räkna ut att det var ungefär det här svaret jag skulle få av den helt Underbara läkaren jag hade,

med tanke på den svåra trafikolyckan jag var med om när jag var bara några år gammal.

-Det var en större modell av en skåpbil som körde rakt in i sidan av våran bil,

på just den sidan satt jag och min då 1-åriga Syster,

min älskade Pappa & klarade sig med blåmärken och drog inte på sig några skador,inte heller min syster.





   


Men jag och Mamma skadades svårt!

(Jag satt i baksätet av bilden och jag ska vara glad att jag lever idag av bilden att döma)



Jag slogs medvetslös och låg i det tillståndet i ca 2 veckors tid,

fick en stor spricka i bäckenet och fick lära mig att gå igen (bland annat då.)

På grund av olyckan,som jag ALDRIG tidigare har haft några men av i mitt vuxna liv eller behövt ta hänsyn till överhuvudtaget så har jag idag ca 1 centimeters skillnad på mitt ena ben (det vänstra) jämfört med mitt högra ben.




Det är alltså den här skadan som jag inte har något minne av alls såklart efter som jag var medvetslös + ett Mycket tungt och slitsamt arbete som jag nu har fått Lumbago-Ischias!


& blivit sjukskriven i alla fall i två veckor från jobbet,

och det känns ju inte så jävla kul,

att vara snart 22 år och fått en sån här diagnos bara för att man jobbar.



Läkaren som sjukskrev mig (hans förslag,inget jag önskade) var som sagt helt underbar,det var den mest förstående och snällaste läkare jag någonsin mött,han verkligen levde för sitt yrke,

och han gillade nog mig på det sättet att jag var så införstådd med mina problem jag har fått via jobbet och att jag måste ta det lugnt och ha ett mer 'lätt' yrke. m.m,han var i alla fall ett ideal för Hur jag tycker att en riktigt bra läkare ska vara!

Av Mikaela - 22 januari 2011 16:05

  


Mamma + Dotter



Behövs det sägas mer....?          

Av Mikaela - 22 januari 2011 15:12

Slå på Tv4+ för att se reprisen på den känslofyllda och otroliga resan för 'Big Brother'-kändisen Jade och följ hennes KAMP mot CANCERN!!!



 



Få en riktig tankeställare och,

var tacksam för det Du har och att du lever,

försök se glädjen i det lilla i vardagen.


 Människor som går igenom  någon typ av kris får ofta en inre styrka och orkar gå vidare,

dom ger inte upp HOPPET så lätt!!!



Beundransvärt och samtidigt väldigt jobbigt för Mig,

men jag klarar alltid av att se folk som Aldrig ger vika för något!!!


Även om jag såklart har sett väldigt väldigt mycket av det Jade går igenom,och jag kanske fäller 1 EXTRA TÅR när allt blir så påmint om Min resa Bredvid den SMÄRTSAMMA sjukdomen CANCER!!!!



       PAPPA       

Av Mikaela - 22 januari 2011 13:41

  




Oavsett hur mycket man kan störa sig på denna söta lilla varelse så kan man faktiskt inte förneka att Roxie är söt & även ganska smart!

Hon gillar nog mig mest av alla i familjen för jag är den som är mest balanserad när det kommer till djur,

hon vill alltid kela med mig i tid och otid,

hon vet att det är mig hon ska gå till om hon vill bli bortskämd med god blötmat & hon har en respekt för mig men samtidigt är hon inte rädd.








Hon vet att hon får kattgodis eller något annat smaskigt av mig när hon har gjort sig förtjänt av det.Hon är till och med så smart så att när hon får blötmat,

blandat med torrfoder (för att hon inte ska bli för van vid blötmat) och jag säger:

"Nej Roxie,nu får du äta torrfoder också" så gör hon det,

Varje gång^^





Tycker det är lite sött faktiskt!

Sen gosar hon ju och kelar med både Isadora & Thomas med såklart,

men som sagt hon vet vem man ska gå till för att fjäska & åma sig vid för att få en riktigt mysig och avslappnad stund.






Jag kanske inte leker med henne i den utsträckning man borde,

men det är det ju en annan Sötnos som gör hela tiden i familjen så jag litar på att katten blir mer eller mindre överstimulerad när Isa är i farten,

är så roligt att titta på när dom leker och Isadora skrattar högt och tjuter för att hon tycker det är så roligt med katten!^^




Sen får man ju givetvis inte glömma bort att Roxie faktiskt bara är en kattunge än så länge,

hon blir 1 år den 5 Maj,

(om jag inte missminner mig Frida^^) 

Roxie är ju en honkatt och i och med det har hon ju såklart en väldig jaktinstinkt i sig,

något som man försöker tillfredsställa och stimulera henne med genom att hon har sina leksaker såklart,

som hon likt en tiger eller ett lejon fångar & lunkar runt med på 'Savannen'^^ 








Har även märkt för ett bra tag sedan att hon inte är intresserad av sin mat om det inte krävs mer än att hon ska gå och äta vid sina skålar och dricka sitt vatten,

det ska vara en utmaning i allt hon gör!^^

Så för att stimulera henne ytterliggare har jag tillverkat följande mat-leksaks-automat:


Ta bara en helt vanlig Pet-flaska & skär,alternativt klipp ur ett 1½-3 cm i diameter stort hål,beroende på fodrets storlek och svårighetsgrad för katten.


  



Fina till kanterna vid hålet i flaskan genom att försiktigt bränna lite med en tändare för att göra det mer jämnt så att katten inte kan skada sig,

och behåll gärna korken till flaskan så att det inte blir torrfoder Överallt (speciellt kanske för barnfamiljer med nyfikna barn^^)



Häll sedan bara i valfri mängd av valfritt foder såklart igenom flaskmynningen.


  



Skruva på korken och låt katten börja leka med flaskan,

varje gång flaskan rullar ett varv så kommer det ut en lagom mängd mat genom hålet man gjorde i flaskan,

och på så sätt stimuleras både jakten, utmaningen och det roliga för katten med att få sin mat genom att få 'kämpa' sig till maten,

istället för att som sagt bara behöva få maten serverad som då Roxie i vårt fall inte ser någon mening med^^








Roxie är verkligen en riktigt go katt,

även fast hon kan gå till exempel Thomas på nerverna genom att vara vaken på nätterna ibland,

men man får ju faktiskt inte glömma att Katter är ett nattdjur och man har ju nånstans,nån gång för länge sedan tagit katten in i våra hem från deras ursprungliga natur och gjort till husdjur.

Något jag tycker att man ska ha extra överseende med när man som i vårat fall har valt att ha en innekatt.

Som är väldigt nyfiken av sig och som mer än gärna vill undersöka vad som finns utanför hennes trygga '4 väggar'.










Ska försöka att ta ut henne lite mer nu till Våren,

men det är klart att det blir omtumlande och kanske väldigt svårt i början men intresset för att upptäcka världen utomhus finns som sagt helt klart.

Det är ju bara en fråga om att ta det lugnt i början.

Kanske ta ut henne i sin kattbox och låta henne gå lite på gräsmattan och strosa och sen repetera om och om igen,

det ska inte bli någon vana hon är ju innekatt av en anledning.

Men det är nog lika bra att prova snart innan hon blir 'för gammal' och kanske inte vågar gå ut alls.






Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards