Alla inlägg under januari 2011

Av Mikaela - 15 januari 2011 23:43

Vilken underbar eftermiddag och kväll jag har haft med min lilla familj.Allting har varit mysig och kärleksfullt och jag har pussats & kramats med Isa-Hjärtat massor,har verkligen längtat ihjäl mig efter henne fast jag bara var ifrån henne ett halvt dygn!!!



Jag gjorde lite Lördags-lyxig mat till la familya som så många gånger tidigare!


   Älgkött (kallskuret från min söta Mormor) med potatisgratäng kokta ärter morötter & rödvinssås!

Det var riktigt gott så nu är man mätt och belåten och har det lugnt och skönt i sängen och tittar lite sporadiskt på "Sista Kontraktet" med en ung läcker Mikael Persbrandt,snart tar jag fram chips & godis med tror jag^^  

Av Mikaela - 15 januari 2011 14:32


Den svenska maffian granskas i TV4

I dokumentärserien Svensk maffia ges en unik inblick i de kriminella nätverk som styr den undre världen i Sverige.

   

Det råder krig i Sverige. Dels mellan kriminella gäng, dels mellan gängen och samhället. I sex avsnitt går man på djupet och dissekerar den undre världen för att svara på frågan, vad är det som driver den och dess ledare?


Kampen mot gängkriminaliteten skildras genom de män och kvinnor, poliser och åklagare, som vägrar ge upp trots ständiga dödshot, sprängdåd och vetskapen om att vittnen helt plötsligt har försvunnit spårlöst. Det blir gripande människoöden, exklusiva bilder och fascinerande fakta. Bland annat följer man Freydon som kämpar för att hans son ska hålla sig borta från kriminalitet och gängvärlden.


Bakom dokumentärserien står journalisten Lasse Wierup, en av författarna till den mycket uppmärksammade boken Svensk maffia som kom ut 2007, i vilken han började sin kartläggning av de kriminella nätverken i Sverige. 

------------------------------------------------------------------

Den här dokumentärserien kommer jag att följa slaviskt kan jag bara säga.

Otroligt intressant,lärorikt och framför allt givande i den bemärkelsen att de övriga i Samhället får en mycket bra och kanske mer förstående bild av hur det verkligen är.Givetvis är det väl INGEN som rekommenderar folk till att bli tungt kriminella m.m MEN samtidigt tror jag som sagt att man BORDE följa serien,så att man kanske på sätt förstår att alla inte har samma förutsättningar i livet,ALLA är Inte 'födda med silversked i mun'!!!!

Jag skulle önska Att alla gav människor en ny chans,en extra gång.Men då behövs det KUNSKAP,och  MEDKÄNSLA ifrån varje enskild individ,något jag tyvärr vet är omöjligt!!

Människan förstår nog Inte VAD brottslingar eller folk som bara har hamnat snett här i livet går igenom!!!


 Jag hoppas att serien kommer att skildra Helheten av hur det ALLT går till.

Allt från en mycket tuff vardag med ständiga gängbråk,hot,brott,utpressningar,dödsfall,mord m.m & människors sätt att agera i en grupp m.m

Jag tycker det är otroligt givande att få en stor inblick i olika människors vardag! Speciellt om man inte anses som "En vanlig Svensson"!!!



Serien sänds i sex delar med start torsdag 27 januari klockan 21:00 i TV4.


Av Mikaela - 15 januari 2011 14:24

  


Sitter och pluggar och kommer att fortsätta med det i alla fall halva dagen.

Jag tycker verkligen om alla uppgifter i Svenskan,har redan gjort klart 4 "läxor" som inte är tidsbestämd enligt planeringen,plus läxan till nästa vecka som även den är klar.


Underbart att det är Lördag också ju!   




Av Mikaela - 14 januari 2011 18:52

God kväll allesammans!

Visst är det helt fantastisk att det redan är Fredag!!!


Med andra ord nu är det helg,eller ja jag var klar på jobbet vid 13.30 men det känns som att det är först nu som jag kan slappna av och inse att den här veckan har gått skitsnabbt!!!



Började som sagt skolan i torsdags och det var kul som fan,lärarna verkar helsköna,och det är ju aldrig fel^^


Har redan färdigställt dom flesta uppgifterna vi fick,det är fan kul med skolan =)

Ska sätta mig i lugn & ro här hemma hos mamma och plugga lite mer,jag är till och med barnfri ikväll,men jag får alltid hemlängtan,eller jag saknar Isa så fort jag är ifrån henne.



Annars bli det en lugn kväll framför Tv:n och titta på Let's Dance med mamma,Kippy & Myran med tilltugg.



Just nu: Bloggar jag från min FINA nya Rosa Mini-Pc,fan vad jag gillar den. Jag hämtade ut datorn på posten precis innan jag kom hem till mamma,& till och med Jag lyckades installera program & annat som man ju behöver *Wihooo* =)



Kommer att bli mycket smidigt till diverse uppgifter i skolan,uppsatser, m.m =)

Plus allt annat man gör såklart med foton,serier,filmer med mycket mera! =)

Känns i alla fall Fruktansvärt gött att äntligen ha en EGEN dator igen.



Nu ska jag gå & ta ett bloss sen ska jag läsa igenom & analysera lite grejer som ska vara klart på torsdag till skolan^^


Ha en mysig kväll allihopa!

Av Mikaela - 13 januari 2011 07:58

God morgon! 


Idag börjar skolan då,ska bli lite spännande hehe,att sätta sig i skolbänken igen alltså^^


Enligt schemat så slutar jag 14.20 men får väl se om det blir en heldag eller inte,mest för att jag ska kunna antingen gå hem direkt eller om jag slutar mellan 11.00-13.00 vem vet,i så fall går jag direkt till jobbet och kör det korta passet.


Vi får väl se helt enkelt.Det spelar inte så stor roll för mig vilket det blir.


Väskan till skolan är i alla fall färdigpackad och nu är det Jag som har ca 5 pennor i min ägo,brukar vara jag som får all skit när alla pennor är borta här hemma^^



Blev förövrigt Väldigt glad igår när jag såg att det var ett gäng pengar på väg in på mitt kontot från CSN och ja,nu sitter dom på mitt konto,underbart att jag slipper allt strul som alla andra verkar råka utför titt som tätt ifrån Csn! (Kan ju bara hoppas på att det flyter på lika bra varje månad!) Har ju kollat ganska flitigt på när mina utbetalningar kommer att ske,plus att man får se beloppen,det är ju Helt Underbart!!!!






Efter skolan så är det jag som äntligen har gjort slag i saken & ska hämta ut en Hårddisk,fy fan va bra det kommer bli.Hade ju vart bättre om datorn jag Också har beställt kom innan,men några dagar kan jag ju alltid vänta^^



----------------------------------------

Hårddisken! =)


  







  

--------------------------------------------------------------

Datorn! =)


  


Om inte annat så är det ju smidigast som Lovely sa,'Då kan du bara sätta igång datorn & sen i med hårddisken' 
& känner jag mig Själv rätt så kommer den där hårddisken på 1000Gb's att behövas inom en snar framtid,så mycket bilder & "annan skit" som (Thomas kanske skulle ha uttryckt det) Så lär det gå snabbt att fylla bara datorn med allt jag gör på en datorn^^




Om inte annat så är ju hårddisken en riktigt bra lagringskälla,dit jag kan föra över en massa & radera från datorn om och om igen! =) 



Nu ska jag dricka kaffe & ta en cigg!



Ha en underbar dag allihopa så lovar jag att jag ska bli bättre på att blogga mer ofta!
Puss & kram! =) 

Av Mikaela - 9 januari 2011 20:29

Hej hopp!

Nu är det snart slut med all ledighet man har vart bortskämd med i ca 3 veckor,i morgon börjar jag att jobba igen men det ska bli jättekul & lite skönt med.




Jag är så rastlös av mig så jag måste ha nått att göra hela tiden och på jobbet har man alltid att göra^^


Plus att skolan börjar på Tisdag,ska bli kul det med men jobbet är nog ändå roligast.

Hihi blir skönt att börja den här veckan som kommer med mjukstart på jobbet (Sovmorgon till klockan 08.00) & den första veckan i skolan mest blir information,information & åter information.^^




Hela helgen har förövrigt varit mysig med familjen & vi har mest tagit det lugnt, tittat på tv med godis på kvällen & som vanligt har det vart en massa lek & bus med Isadora.Annars vet jag knappt vad vi har gjort i helgen....Det har bara flutit på helt enkelt.




Nu ska jag ta vara på min sista lediga kväll & titta på Saw VII  The final chapter! med Lovely 


^^

Av Mikaela - 7 januari 2011 13:18

Vilken underbar förmiddag jag & Isa har haft idag!



Vaknade runt 09.45 av solens varma strålar vid fötterna,helt underbart och utvilad är jag med,det är inte varje morgon som börjar så sent & glatt kan jag ju lugnt säga.

Verkligen hur skönt som helst vi gick upp,Isa lekte lite och vi käkade en lätt frukost & åt frukt efteråt.


Sen gick vi ut på en lång skön promenad där vi bland annat gick in på Ödgrens Möbler vi ska köpa en snygg byrå där inne som jag har tittat på och velat köpa ett bra tag.Så i slutet av den här månaden när lönen kommer är det Jag som köper den!

Lovely & nån mer som är stark får bära ner den gamla byrån -som förövrigt också är ett skötbord från Ikea =) Leksvik i gräslig furu-look,men smidig har den allt vart,det går inte att förneka.


I alla fall,jag och Isadora tog en mysig fika också så jag kunde värma mina händer lite(Som vanligt hade jag glömt mina vantar hemma) Smart ;)


Sen kikade vi snabbt in i en present-&inredningsbutik som hade en fin REA,men får nog gå dit utan barn och titta mer sen när Lovely har kommit hem från sin mamma!



Skönt att vakna: utan att det ligger tvätt åt hela familjen isängen eller på golvet som det ju så lätt hamnar annars när man är lite lat!*hmm*



Gjorde ett rejält röjande igår vilket verkligen behövdes!Jag har tydligen för mycket kläder enligt Lovely,men jag håller inte med.Jag slängde ju till och med kläder som jag faktiskt vet att jag inte behöver länge,oftast hänger dom med i varje tvätt eller man lägger det i byrån i sovrummet & hoppas på att man inte ska behöva se plaggen nått mer^^

Men nu har jag äntligen gjort processen kort med 'fula' urvuxna kläder som man inte har använt dom senaste 4-5 åren!


Min Walk In Colset har också den blivit lite länsad & mer organiserad,men jag behöver mer förvaring,och snart blir det Ikea med familjen    så då löser ju det sig!



Det mesta går enligt planerna och det känns jättebra,jag är gladare,lugnare & kan få mer tid till vad jag vill,nästan när jag vill^^




Känns skönt att jag vet vad jag vill & har fått en massa ny energi!!


2011 ska bli lika bra som 2010-om inte ännu bättre! =)

 

Av Mikaela - 6 januari 2011 22:36

För mig är det en självklarhet vem som ska pryda 200-lappen när den väl kommer år 2014 eller när det nu är klart.

  





Ingen passar bättre än Allas vår Astrid Lindgren,enligt mig.


Gick nyss med i en grupp på facebook om att just Astrid Lindgren förtjänar att sitta på 200-lappen.


Vet inte om det fortfarande går att rösta på sin favorit på Aftonbladet.Men jag har iaf valt,och det var som sagt inte ett svårt val.


Vet inte hur länge man kan lägga sin röst men är nog fram till i slutet av våren 2011 har jag för mig.

Ska förska hitta den artikeln jag läste för nån vecka sedan där man också kunde rösta^^

Det var väldigt intressant att se vilka kandidater som man hade enats om att folk fick rösta på kan jag ju säga,haha en del visste jag inte ens vilka det var.

Eller så är det för att Astrid är det mest självklara för mig,vad vet jag^^



Om Isadora  kunde säga sin mening i den här frågan så kan jag lova att hon också vill att Pippi Långstrump och Emil i Lönnebergas 'Mamma' ska få vara på den sedeln.^^

Hon Älskar nämligen Pippi,för att inte tala om Herr Nilsson,Lilla Gubben & griseknoen i Emil!


Tittade på Madicken & Pippi Långstrump senast idag. 



Astrid Lindgren var och förblir ett geni inom både böcker & barnfilmer,jag Älskar dom fortfarande lika mycket,fast jag snart är 22^^

(Tur att jag har min lilla Isadora så att jag får bli barn på nytt & kan titta på Astrids filmer hur mycket jag vill,med eller utan sällskap)^^ 


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards